Vragen en antwoorden

Search icon
Starten met SNDQ
Abonnement
Indexatie
Panden
Instellingen
Betalingen
Dienstverleners
Praktisch
Taken en meldingen
Hoe maak ik een account aan?
Arrow down dark

Op dit moment zitten we in de eerste fase van de lancering van ons platform. Indien je gedurende deze fase op de “early access”-knop rechts bovenaan klikt, verschijnt er een formulier waar je je gegevens kan achterlaten.

Op basis hiervan nemen we contact met je op om een account aan te maken.

Waarom kiezen voor SNDQ?
Arrow down dark

SNDQ laat je toe om je vastgoed efficiënt te beheren. Door het afsluiten van een abonnement kan je als syndicus, rentmeester of verhuurder het beheer van je panden via ons platform verzorgen.

De software laat toe om je panden, taken en klanten te beheren, betalingen te verwerken en verschillende communicatiekanalen tegelijkertijd te overzien. Bovendien beschikt het platform over zijn eigen meetingsoftware.

Eenmaal je een abonnement afsluit, kan je van al deze zaken genieten. Meer informatie over SNDQ’s functies kan je terugvinden op de homepagina.

Hoe zeg ik mijn abonnement op?
Arrow down dark

Je betaalt maandelijks voor je abonnement bij SNDQ. Dit houdt in dat je eenvoudigweg je account kan verwijderen op eender welk moment. Dit doe je door bij "instellingen" onder de noemer "privacy" onderaan te klikken op "account verwijderen". 

Ook wordt je account automatisch gepauzeerd indien je de betaalmethode verwijdert.

Is indexatie verplicht?
Arrow down dark

Nee, huurindexatie is niet verplicht bij SNDQ. 

Huurindexatie namelijk is niet wettelijk verplicht en je kan in SNDQ per huurcontract een aangepaste indexatieregeling toevoegen. We geven graag mee dat het wel wordt aangeraden de huur te indexeren.

Meer informatie hierover vind je in deze blog.

Kan ik een aangepaste indexatieregel toevoegen?
Arrow down dark

Ja, dat kan. Je kan per huurcontract gedetailleerde informatie over de indexatie invoegen, waaronder aangepaste indexatieregels.

Je kan zowel het bedrag/de berekening waarmee geïndexeerd wordt als de periode aanpassen. Is het niet mogelijk om jouw specifieke regeling toe te voegen in het platform?

Contacteer dan info@sndq.be met de informatie over jouw indexatieregeling en dan bekijken we samen wat mogelijk is.

Wordt de huurindexatie automatisch doorgevoerd?
Arrow down dark

Ja, dat kan. SNDQ kan de indexatie automatisch doorvoeren, maar je geeft dit steeds zelf aan.

Per huurcontract kan je specifieke indexatieregels instellen. Je kan de algemene regels volgen, een aangepaste regeling toevoegen of aangeven dat een specifiek huurcontract helemaal niet geïndexeerd wordt.

Wanneer je kiest om de indexatie automatisch te laten uitvoeren, zal SNDQ de door jou aangegeven regeling toepassen en dit vervolgens schriftelijk (via brief of e-mail) communiceren aan de huurder(s).

Waar kan ik de huurindexatie toevoegen?
Arrow down dark

In het platform kan je, bij het toevoegen van een nieuw huurcontract, de eventuele huurindexatie toevoegen. 

In het "pandenoverzicht" klik je eerst op "huurcontract toevoegen". Hierna word je automatisch doorverwezen en zal je een huurcontract kunnen aanmaken. 

In dit proces kan je in de vierde stap ("huur") aanduiden of er in het verleden reeds geïndexeerd werd. Ook kan je hier aanduiden of er binnen een contract een huurindexatie zal plaatsvinden, samen met het geïndexeerde bedrag en de datum vanaf wanneer dit zal ingaan. 

Hoe wordt de indexatie berekend?
Arrow down dark

De huurindexatie wordt berekend conform de ingestelde indexatieregels.

Die worden vastgelegd bij het ondertekenen van het contract tussen beide partijen. Aangezien dit contractueel wordt vastgelegd, dient dit ook op de overeengekomen manier aangeduid te worden wanneer je een contract toevoegt in het platform.

Wat met leegstaande panden?
Arrow down dark

Uiteraard kan je in het platform ook leegstaande panden en/of gebouwen toevoegen. Belangrijk om weten is dat de prijs hierbij gelijk blijft, die is namelijk uitsluitend gebaseerd op het aantal units.

Meer informatie over onze tarieven kan je terugvinden op deze pagina

Hoe wijzig ik een gebouw of pand?
Arrow down dark

In het pandenoverzicht kies je bovenaan eerst voor “panden” of “gebouwen”. Eenmaal je hier een selectie gemaakt hebt, kies je uit de lijst het gewenste pand of gebouw. 

Achter elk pand/elk gebouw zie je steeds drie bolletjes staan. Hierop kan je klikken en zo komt de functie “details bekijken” tevoorschijn. Dit brengt je naar de detailfiche van het pand of gebouw in kwestie.

Rechtsboven vind je in deze detailfiche opnieuw drie bolletjes terug. Eenmaal je hierop klikt, kan je hier “wijzig gebouw” of “wijzig pand” aanduiden. Hierna breng je de gewenste aanpassingen aan en sla je deze vervolgens op.

Wat is het verschil tussen gebouwen en panden?
Arrow down dark

In het platform kan je in je pandenoverzicht een verdeling terugvinden tussen gebouwen en panden.

Met "een gebouw" bedoelen we een verzameling van eigendommen binnen eenzelfde gebouw. 

Met "een pand" bedoelen we een eigendom waar in gewoond, gewerkt of geparkeerd kan worden. 

Hoe voeg ik een pand toe?
Arrow down dark

In het platform klik je rechtsboven op "pand toevoegen" of op de knop "voeg een eerste pand toe"

Daarna geef je alle gegevens van het pand in. Zo zal je gevraagd worden naar de eigenaar(s), evenals naar over welk soort pand het gaat. 

Wanneer alle benodigde informatie aangevuld is, kan je klikken op "pand toevoegen". Hierna zal het pand aangemaakt worden en meteen toegevoegd worden aan je pandenoverzicht. 

Kan ik ook parkeergarages, opslagruimtes... toevoegen?
Arrow down dark

SNDQ biedt ook de mogelijkheid om ook niet-bewoonde panden te beheren. Zo kan je onder andere parkeergarages, bergingen en opslagruimtes beheren met ons platform.

Let op: de tarieven voor overige panden verschillen van deze voor gewone eigendommen. Meer informatie over onze tarieven kan je steeds terugvinden op SNDQ's website

Neem ook zeker een kijkje bij onze tarieven!

Hoe pas ik mijn persoonlijke informatie aan?
Arrow down dark

In het platform pas je je persoonlijke gegevens aan onder het tabblad "instellingen" links onderaan de startpagina. 

Hier kan je onderstaande gegevens aanpassen:

  • Naam en voornaam
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Voorkeurstaal
  • Profielfoto
Hoe pas ik mijn voorkeurstaal aan?
Arrow down dark

Je voorkeurstaal kan je in het platform aanpassen onder de noemer “instellingen”.

Hier kan je, zoals hieronder aangegeven, bij “taal” de gewenste aanpassingen doorvoeren.

Waarom heb ik een bepaald bedrag nog niet ontvangen?
Arrow down dark

SNDQ int zelf geen huurgelden. Deze worden rechtstreeks op de rekening van de verhuurder gestort.

Indien er een probleem is met een betaling of een bepaalde betaling nog niet in orde werd gebracht, dien je hierover dus contact op te nemen met de huurder in kwestie. 

Hoe maak ik een bankverbinding aan?
Arrow down dark

In het platform kan je een bankverbinding aanmaken onder de noemer "financieel". Deze optie kan je in het keuzemenu links terugvinden. 

Binnen deze categorie kan je ervoor kiezen om een nieuwe bankverbinding toe te voegen bij "bankconnectie". Hier kan je vervolgens "stel bankintegratie in" aanduiden. Door de volgende stappen te volgen en de nodige informatie in te vullen, zal de verbinding met de bank ingesteld en geactiveerd worden. 

Hoe verloopt de verbinding met de bank?
Arrow down dark

SNDQ werkt samen met Ponto Connect. Meer informatie over Ponto kan je terugvinden op Ponto's website.

Ponto Connect behoort tot de Belgische Isabel Group en verwierf een vergunning van de Nationale Bank. Het principe van Ponto Connect is simpel: door een PSD2-koppeling, ofwel een directe bankkoppeling, maakt deze software een betrouwbare verbinding met je rekening. Indien je een verbinding met de bank instelt op SNDQ, moet deze altijd via Ponto lopen.

Belangrijk om weten: het is aan de rekeninghouder zelf om de autorisatie voor Ponto up-to-date en werkende te houden. Indien dit niet het geval is, zal deze vervallen.

Wat met de huurgelden?
Arrow down dark

SNDQ staat niet in voor het ontvangen en het beheren van de huurgelden. Deze worden namelijk rechtstreeks op de rekening van de klant gestort.

De enige bedragen die SNDQ behandelt, zijn je abonnementskosten en extra kosten zoals bij het versturen van een aangetekende brief.

Meer informatie over de opvolging van de huurgelden kan je terugvinden op onze website.

In het platform kan je steeds alle financiële informatie over je lopende contracten terugvinden onder de noemer “Financieel”.

Wat zijn de betaalmogelijkheden?
Arrow down dark

Wat de betaalmethode betreft, koppel je zelf de gewenste creditcard aan je account. Deze kaart wordt vervolgens geverifieerd en wordt daarna automatisch voor alle betalingen gebruikt. 

Wanneer wordt de domiciliëring geïnd?
Arrow down dark

De domiciliëring wordt steeds op de eerste dag van de maand aangerekend via de gekoppelde betaalmethode. Dit geldt steeds voor de voorgaande periode.

Hoe voeg ik een dienst toe?
Arrow down dark

In het platform kan je er bij "contacten" voor kiezen om een nieuwe dienst toe te voegen. Dit doe je met de knop rechts bovenaan, vervolgens kan je de dienst aanduiden die je wenst toe te voegen. 

Je kan hierbij kiezen uit onderstaande opties. 

Op welke manier kan ik documenten ondertekenen?
Arrow down dark

Documenten kan je binnen het platform van SNDQ op verschillende manieren ondertekenen. Hiervoor werken we met Connective, een elektronische oplossing die verscheidene ondertekenmogelijkheden biedt.

Documenten kan je ondertekenen via ItsME, SMS, e-mail of met je eID. In het platform duid je aan dat je een document, zoals een huurcontract of een plaatsbeschrijving, wenst te tekenen. Deze mogelijkheid krijg je na het opmaken van bijvoorbeeld een contract, waarbij je in de laatste stap kan aanduiden dat je het document wenst te tekenen. Hierna volg je eenvoudigweg de stappen die worden weergegeven.

Eenmaal het document digitaal getekend werd, wordt dit op deze manier aangegeven binnen het platform en wordt de ondertekende versie opgeslagen. Die kan je, indien gewenst, downloaden in PDF-formaat.

Hoe wordt de GDPR-wetgeving gerespecteerd?
Arrow down dark

SNDQ verwerkt je persoonlijke gegevens conform de privacywetgeving.

Zo verzamelen, bewaren en gebruiken we uitsluitend persoonlijke gegevens die je aan ons doorgeeft of de gegevens waarvan we zeker zijn dat ze aan ons worden doorgegeven om ze te verwerken. Hierbij wordt de wettelijke bewaartermijn van 7 jaar gerespecteerd.

Alle details kan je steeds terugvinden in onze privacyverklaring.

Hoe kan ik de klantendienst bereiken?
Arrow down dark

Bij vragen kan je steeds een mailtje sturen naar info@sndq.be.

Indien gewenst kan je ons uiteraard ook telefonisch bereiken op het nummer 03 375 66 77.

Je kan ook steeds een hulpformulier invullen, waarna we je zo snel mogelijk te woord staan.

Kan ik SNDQ in het buitenland gebruiken?
Arrow down dark

Op dit moment kan je alleen panden binnen België beheren met SNDQ. Je kan het platform wel overal ter wereld gebruiken.

Wat is het verschil tussen een taak en een melding?
Arrow down dark

Een taak kan steeds voortvloeien uit een melding, maar dit geldt niet andersom. 

Zo kan een melding ingesteld worden door elke partij. Zij kan ook beslissen over de dringendheid, de assignatie,... 

              Voorbeeld van een melding: De lamp is gesprongen. 

Een taak kan enkel ingesteld worden door de syndicus, rentmeester of verhuurder in kwestie. De huurder heeft geen toegang tot deze optie. 

              Voorbeeld van een taak: Vervangen van de lamp. 

Hoe voeg ik een melding toe?
Arrow down dark

In het platform kan een nieuwe melding aangemaakt worden door in het tabblad "taken en meldingen" te kiezen voor "meldingen" en hier rechts bovenaan "nieuwe melding" aan te duiden.

Hier kan je het onderwerp van de melding neerschrijven, evenals een korte beschrijving en een eventuele gelinkte contactpersoon. 

Indien het gaat om een dringende melding, kan je deze dringend maken door dit aan te duiden bij de drie bolletjes rechts bovenaan je melding. Hierdoor zal de melding dringend worden en zal dit bijgevolg ook zo zichtbaar zijn. 

Eenmaal de melding toegewezen wordt aan een contactpersoon zal deze bij "toegewezen" komen te staan. Totdat de melding wordt opgelost of verwijderd, zal deze bij "in de wacht" geparkeerd worden. 

Let op: huurders kunnen enkel een melding aanmaken. Het aanmaken van taken kan alleen gebeuren door rentmeesters, syndici en verhuurders. 

Hoe voeg ik een taak toe?
Arrow down dark

Een taak kan je als syndicus, rentmeester of verhuurder instellen in het tabblad "taken en meldingen". Een taak kan voortvloeien uit een melding die door de huurder werd ingesteld of kan voortkomen uit contractuele verplichtingen.

In voorgaand tabblad kan je rechts bovenaan kiezen voor "nieuwe taak". Eenmaal je hierop geklikt hebt, opent er een venster waarin je de nodige informatie kan aanvullen. Zo kan je het gebouw selecteren, evenals het onderwerp van de taak instellen en een korte beschrijving toevoegen. 

Daarnaast kan je ook de uitvoerdatum instellen en aanduiden of het al dan niet om een repetitieve taak gaat. Indien dat het geval is, kan je ook de termijn aanduiden en aanduiden hoevaak de taak dient uitgevoerd te worden.

Wat betreft de betrokken contacten kan je deze aanduiden bij "gelinkte contacten". Hier kan je een contactpersoon toevoegen aan de taak of een dienst, zoals een tuinman of een aannemer. 

Geen antwoord op je vragen?

Niet gevonden wat je zocht? Laat ons weten welke informatie er nog mist zodat we dit aan de website kunnen toevoegen. Zo vinden jij én andere gebruikers deze info meteen terug bij een volgend bezoek!

Stel ons een vraag
Arrow right white

SNDQ is het cloudplatform voor particuliere en professionele verhuurders, rentmeesters en syndici.

Apple app store badge
Google play store badge